Kelebihan pada tidur

Kelebihan TIDUR


Setiap orang memerlukan tidur yang mencukupi setiap malam iaitu antara tujuh sehingga sembilan jam. Tidur yang mencukupi ini ada banyak kebaikannya terutama sekali pada tubuh badan kita. Kajian menunjukkan orang yang tidur kurang daripada enam hingga tujuh jam setiap malam berisiko tinggi untuk mendapat banyak penyakit.


Jantung sihat
Serangan sakit jantung dan strok kebiasaannya akan berlaku pada awal pagi. Kekurangan tidur boleh menyebabkan tekanan darah dan paras kolestrol berada di tahap yang tinggi dan ini menjadi punca kepada serangan jantung dan strok. Oleh itu, pastikan anda mendapatkan tidur yang mencukupi untuk mengurangkan risiko penyakit jantung.

Mencegah Kanser
Wanita yang bekerja sehingga lewat malam berisiko tinggi untuk mendapat kanser payudara kerana mereka lebih banyak terdedah kepada cahaya lampu pada waktu malam. Pendedahan kepada cahaya lampu akan menurunkan paras hormon melatonin dalam darah. Hormon melatonin ialah hormon yang menyebabkan anda mengantuk dan juga berfungsi untuk menentang kanser kerana ia berupaya untuk membantutkan pertumbuhan tumor kanser. Oleh itu, anda digalakkan tidur dalam keadaan gelap bagi membolehkan tubuh kita mengeluarkan jumlah melatonin yang diperlukan.

Kurangkan Stress
Tidur yang mencukupi juga membolehkan anda untuk berasa lebih bertenaga keesokkan harinya. Jika anda tidak mengamalkan amalan tidur yang mencukupi, badan anda akan menghasilkan hormon stress yang boleh menyebabkan tekanan darah tinggi dan seterusnya meningkatkan risiko serangan jantung.

Menguatkan Ingatan
Jangan anggap semua mimpi itu sekadar mainan tidur. Ini kerana semasa tidur, badan anda akan berehat dan otak anda pula sibuk memproses segala pengalaman dan peristiwa yang dilalui dan mengaitkannya dengan perasaan dan ingatan seseorang.

Menurunkan Berat Badan
Kebanyakan orang menganggap bahawa tidur kurang daripada tujuh jam boleh membantu untuk menguruskan berat badan. Namun, kajian membuktikan bahawa orang yang tidur kurang daripada tujuh jam mempunyai berat badan berlebihan dan obes. Ini kerana kekurangan tidur akan menyebabkan hormon dalam badan tidak seimbang dan ini akan mempengaruhi selera makan. Pengeluaran hormon ghrelin dan leptin yang diperlukan untuk mengawal selera makan akan terganggu sekiranya anda tidak mendapatkan tidur yang mencukupi dan akhirnya akan menjadikan seseorang itu mempunyai selera makan yang sukar dikawal.
Sumber dari http://www.jelita.com.my/tanya-pakar/tubuh-sihat/kebaikan-tidur-untuk-tubuh-badan/


Kelebihan tidur ini juga telah dibuat kajian oleh Dr. Rizal Abu Bakar (Timb. Dekan Unimas, Phd dr Universiti di Australia) dan disampaikan melalui seminar yang dianjurkan baru-baru ini oleh beliau.
Otak ada enam jenis dimana setiap jenis otak mempengaruhi perangai dan tingkah laku seseorang. Sebarang perubahan pada otak bakal mengubah perangai seseorang dimana terdapat orang yang sering marah-marah dan bersikap negatif kerana otaknya telah rosak.
Menurut beliau lagi tindakan memakan gula berlebihan boleh menyebabkan kerosakan otak, walaubagaimanapun otak yang rosak boleh dipulihkan dengan mengubah tabiat pemakanan dan tidur yang cukur. Jadi secara formulanye "Hindari makanan yang mengandungi gula berlebihan dan bertukar kepada pemakanan yang sihat boleh membentuk otak yang sehat".
Beberapa fakta menarik menurut Dr. Rizal :
1. Bila tidur, otak menjadi aktif.
2. Kita boleh menjadi pandai sewaktu tidur (wow !!!).
3. Kanak-kanak yang berumur 10 tahun ke bawah digalakkan untuk tidur minima 9 jam (ianya boleh membantu anak menjadi pandai), bagi orang dewasa pula tidur 6 jam diperlukan.
4. Apabila kanak-kanak mendapat tidur yang cukup ianya dapat membantu mereka untuk menjadi lebih fokus di dalam kelas.
5. Tidur sebelum waktu zohor selama 27 minit boleh meningkatkan keupayaan otak sehingga 35%.
6. Kalau terlebih tidur siang, badan akan menjadi letih tetapi kalau kurang tidur kita akan merasa pening apabila bangun.
7. Kita perlu mendapatkan tidur yang nyenyak pada malam hari.
8. Tidur mati amat bagus kerana proses "self healing" berlaku dengan elok.
9. Bila bermimpi, mata akan ke kiri dan ke kanan.
10. Tidur mesti dengan lampu tertutup.
11. Bila cerah akan mengganggu pengeluaran melatonin yang boleh mengakibatkan kanser.
12. Masalah kegemukan juga berlaku bila tidur dalam keadaan terang.
13. Bila tidur tak cukup, akan mengakibatkan otak mengecil. Bila otak mengecil, tahap kecerdiakn dan daya berfikir juga akan berkurang.

TIDUR mempunyai fungsi yang lebih dari sekadar merehatkan tubuh sahaja. Seseorang yang kurang tidurnya boleh menyebabkan memori otak terganggu, bahkan mampu membawa kepada risiko-risiko buruk yang lain. Hasil kajian yang pernah dijalankan oleh beberapa kaji selidik menunjukkan tidur tidak hanya melindungi memori dari pengaruh luar tetapi juga membantu menguatkannya. Mereka yang tidur lebih lama akan mengeluarkan hormon stress yang tinggi dikenali sebagai kortikosteron sehingga mengganggu pembiakan sel di otak orang dewasa.
Umumnya, waktu tidur normal seseorang adalah antara tujuh (7) jam sehari. Namun, ramai orang yang hanya menghabiskan waktu istirehatnya hanya lima (5) jam sahaja. Rupanya waktu tidur yang tidak normal ini boleh menambahkan lagi risiko masalah kardiovaskular. Kardiovaskular merujuk kepada risiko besar terhadap gangguan jantung dan pembuluh darah sehingga menyebabkan denyutan jantung berfungsi secara tidak normal.
Oleh itu, tidur merupakan penyembuh yang baik dalam menangani masalah ini. Pertumbuhan organisme tubuh mulai berlaku semasa kita sedang tidur. Contohnya, tidur boleh mempertingkatkan hormon pertumbuhan dan menggantikan sistem imune kita. Orang dewasa yang mengalami keadaan kurang tidur akan menyebabkan berlakunya depresi berat. Depresi merupakan gangguan mental yang setiap manusia di muka bumi ini berpeluang mengalaminya. Dalam keadaan kurang tidur yang teruk akan menyebabkan depresi semakin bertambah. Ini ditambah pula dengan keadaan otak yang tidak boleh berfikir dengan baik menyebabkan banyak kes bunuh diri terjadi.
Tahukah anda? Tidur dalam keadaan lampu terpasang atau menyala juga akan memudaratkan kesihatan anda. Pelbagai penyakit yang menakutkan boleh terjadi kepada orang yang suka tidur dengan lampu menyala. Antara penyakit paling kronik adalah PENYAKIT LEUKIMIA dan KANSER. Sememangnya kita sering menganggap perkara tersebut adalah satu perkara remeh kerana kadang-kadang kita juga akan terlupa untuk menutup lampu bilik semasa kita tidur.
2Hasil kajian para ilmuwan menunjukkan tubuh memerlukan suasana gelap untuk menghasilkan bahan kimia bagi melawan penyakit. Penyalaan lampu tandas, lampu tidur, lampu-lampu jalanan dan sebagainya dapat menghentikan penghasilan bahan melatonin di dalam tubuh badan. Melatonin adalah hormon yang dibuat oleh kelenjar pineal iaitu kelenjar kecil yang terdapat di otak. Melatonin membantu mengendalikan kitaran semasa tidur dan bangun dari tidur. Hormon ini dapat menghentikan atau melambatkan penyebaran kanser, menyebabkan sistem kekebalan tubuh lebih kuat atau melambatkan proses penuaan atau dengan kata lain mampu menjaga kekebalan tubuh daripada pelbagai jenis serangan penyakit.
Tubuh memerlukan bahan kimia untuk mencegah kerosakan Asid Deoksiribonukleik (DNA) dan ketiadaan bahan melatonin tersebut akan menghentikan asid lemak menjadi tumor dan sekaligus mencegah pertumbuhannya. Menurut Prof. Russle Reiter dari Universiti Texas, beliau menyatakan “Sekali anda tidur dan tidak mematikan lampu selama satu (1) minit, otak anda segera mengesan bahawa lampu menyala seharian dan penghasilan bahan melatonin menurun”.
3Selain itu, jumlah anak-anak yang menghidap leukimia meningkat dua kali ganda dalam kurun 40 tahun terakhir, di mana sekitar 500 remaja di bawah umur 15 tahun didiagnosis menderita penyakit ini setiap tahun dan dianggarkan 100 orang meninggal dunia. Sebuah persidangan berkaitan dengan anak penderita leukimia telah diadakan di London, di mana mereka menyatakan bahawa mereka menderita kanser akibat terlalu lama memasang lampu semasa waktu tidur berbanding dengan yang tidur pernah memasang lampu. Ini menunjukkan penghasilan melatonin secara normalnya berlaku antara jam 9.00 malam sehingga 8.00 pagi. Hasil kajian yang pernah dijalankan juga menunjukkan golongan yang paling mudah diserang penyakit adalah para pekerja shif yang berpotensi terkena kanser payu dara berbanding golongan buta yang tidak terdedah dengan cahaya menyebabkan golongan ini mempunyai risiko yang rendah untuk menghidap kanser.
4Dari Abu Salim r.a., Nabi Muhammad S.A.W bersabda, “Kalau kamu tidur, jangan dibiarkan api menyala dalam rumahmu”. Risau bukan bila mengetahui tentang risiko berbahaya yang akan menyerang tubuh kita apabila memasang lampu semasa tidur. Selama ini bagi mereka yang sememangnya takut pada kegelapan mungkin merasa selamat apabila memasang lampu semasa tidur tetapi kesan jangka panjangnya lebih membahayakan kesihatan anda semua. Oleh itu, kepada golongan yang tidak boleh tidur dalam keadaan gelap, disarankan agar mereka memulakannya dengan menggunakan lampu yang suram atau malap terlebih dahulu. Setelah biasa dengan keadaan tersebut, bolehlah mencuba untuk memadamkan terus lampu tersebut. Ini bukan sahaja dapat memberikan kesihatan yang baik pada tubuh tetapi juga menyebabkan tidur anda lebih nyenyak dan selesa. Secara tidak langsung dapat menjimatkan bil-bil elektrik anda dan menyahut seruan kerajaan mengamalkan langkah penjimatan dan perbelanjaan berhemah.
Sekian, wallahualam.
Coretan:
NORZAHRIYATI AINI BINTI ABDUL MAJID
BAHAGIAN RANCANGAN FIZIKAL NEGARA
Kredit to:
1. Laman web: http://sihatceria.com/info/2013/03/bahaya-tidur-dalam-keadaan-lampu-menyala;
2. Laman web: http://logilmu.blogspot.com/2012/10/manfaat-tidur-malam-tanpa-lampu.html


Sebagai warga yang perihatin, di sini saya ada menjual satu pelapik tilam yang dapat mengatasi masalah tidur anda.
Produk ini telah terbukti dapat membantu mereka yang menghadapi masalah tidur secara amnya bahkan terdapat beberapa kelebihan lain yang juga telah dibuktikan.
Antara kelebihan Produk ini ialah :
1. Meningkatkan metabolism
2. Mengaktifkan fungsi-fungsi sel
3. Menggalakkan peredaran darah
4. Meningkatkan pertahanan badan dan memperbaiki sistem imun
5. Meningkatkan tahap medan tenaga
6. Menstabilkan emosi, mengurangkan tekanan dan desakan
7. Memulihkan tenaga, memperbaiki dan mengaktifkan sel dalam badan
8. Bersemangat dan bertenaga
9. Meningkatkan keupayaan penyembuhan secara semula jadi
10. Mengimbangi dan mengharmonikan fungsi-fungsi fizikal
11. Melegakan kepenatan dan kesakitan
12. Merangsangkan dan menyelaraskan sistem saraf autonomik
13. Menggalakkan fungsi jantung
14. Menggalakkan tidur yang sihat dan berkualiti
Selain dari itu produk ini juga meberi manfaat yang memberangsangkan seperti di bawah :
Melegakan sakit kepala, sakit haid, sakit perut, menghilangkan kesakitan otot, melegakan kesakitan gastrik, melegakan sakit belakang, menolong ketegangan leher, melegakan rasa kebas.

Bukan itu sahaja malahan produk ini juga telah mendapat Sijil Pengimbasan Radiasi daripada (Malaysia Nuclear Agency).

Penggunaan dan penjagaan produk ini juga sungguh mudah :
Cara Penjagaan
BV Sleep Mate boleh dicuci setahun sekali. Gunakan bahan pencuci kain yang berorganik untuk mencuci dengan tangan secara lembut dan keringkan di bawah matahari. Dicadangkan cuci di kawasan yang terkena kotoran sahaja.
 Cara Penggunaan
Bukakan dan letakkan BV Sleep Mate di atas tilam. Letakkan empat tali elastik ini di setiap sudut tilam.
Bagaimana Produk ini berfungsi membantu anda ? hemmmmm
Membetulkan frekuensi yang tidak harmoni, meneutralkan gelombang berbahaya sambil menguatkan gelombang positif yang membentuk aura yang sihat dalam organisma. Dengan mempengaruhi pengaliran tenaga, kita boleh menyihatkan badan dengan mencapai tahap kesihatan yang sempurna, mengimbangkan dan meningkatkan keseluruhan aktiviti badan dan minda. Apabila anda bangun daripada tidur, anda berasa lebih cergas dan bertenaga. Dalam penggunaan jangka masa panjang, ia memberi manfaat kepada badan di mana ia boleh mengekalkan kesihatan kita, meningkatkan sistem imun dan juga memberi hidup yang berkualiti.
Ujian klinikal menunjukkan bahawa terdapat peningkatan tahap tenaga ke atas subjek yang signifikan selepas menggunakan BV Sleep Mate

MEMPERKENALKAN   Bio Velocity™ Sleep Mate  produk yang telah di kaji lebih dari 20 tahun oleh saintis dan ditemui di Korea dan Rusia.


Penggunaan BV Sleepmate (SVSM) selama 30 minit menunjukkan kesan berikut:

- Tahap tenaga yang lebih stabil.
- Keseimbangan tenaga yang lebih baik dan peningkatan sumber tenaga berbanding pelapik biasa (diukur oleh ujian Crownscopy)
- Pada masa yang sama terdapat penurunan dalam defisit tenaga pergantungan Oksigen semasa menjalani proses ujikaji serta peningkatan subjektif iaitu perasaan berasa lebih sihat.

Kelebihan yang telah dibuktikan melalui penggunaan produk ini untuk masalah tidur :
1. Membantu mengurangkan perasaan gemuruh
2. Membantu mudah lelap dalam masa 20-30 minit
3. Meningkatkan kualiti tidur
4. Mengurangkan kekerapan terjaga pada tengah malam
5. Mengurangkan rasa mengantuk pada keesokan hari.

Berikut ialah video testimoni dari mereka yang pernah menggunakan BVSM.































Jika berminat boleh sms / whatsup no berikut:
(A)    019-6389695
(B)    018-2339695

Harga untuk BVSM ialah RM 1488 dan Rm 13 untuk pengeposan.


Comments

Popular posts from this blog

GARAM BULUH